13 Şubat 2011 Pazar

Seviye Belirleme Sınavları (SBS)

                SEVİYE BELİRLEME SINAVLARI(SBS)
         Erden Aktan- 07.02.2011

         Seviye Belirleme Sınavları(SBS) Milli Eğitim Bakanının yaptığı açıklama ile gündeme gelmiştir. Yapılan açıklamada bu sınavların öğrencide stres yarattığı, öğretimin okul dışına taşınmasına neden olduğu ve bu nedenle aileleri maddi sıkıntıya soktuğu belirtilerek,6. Ve 7. Sınıflarda hemen, 8.sınıflarda da 3-4 yıl içinde kaldırılacağı ifade edilmiştir. Devamı olarak yapılan açıklamada da, tüm ortaöğretim kurumlarının Anadolu Lisesine dönüştürüleceği ifade edilerek Seviye belirleme Sınavlarına gerek kalmayacağı belirtilmiştir. Geç de olsa yapılan uygulamanın hatalı olduğunu kabul ederek hatadan dönülmesi olumludur.
            Bu uygulamadaki hata, SBS ve daha önce uygulanan OKS gibi tüm öğrencilere uygulanan ortak sınavların amacı dışında kullanılmış olmasıdır. Bu durum aşağıdaki tabloda açık olarak görülmektedir:


Dersler
Sınavda sorulan soru sayısı
Doğru yanıtlanan ortalama soru sayısı
Doğru yanıtlanan ortalama soru sayısının % si
Türkçe
        21
    9,46
    45,05
Matematik
        18
    4,64
    25,78
Fen Bilgisi
        18
    4,77
    26,50
Sosyal Bilgiler
        18
    8,05
    44,72
Yabancı Dil
        15
    5,29
    35,27

Tablo 1:  MEB tarafından yayınlanan Türkiye genelindeki 7.sınıf 2010 SBS başarı tablosu        
        

Dersler
Sınavda sorulan soru sayısı
Doğru yanıtlanan ortalama soru sayısı
Doğru yanıtlanan ortalama soru sayısının % si
Türkçe
        19
    8,65
    45,53
Matematik
        16
    4,66
    29,13
Fen Bilgisi
        16
    7,85
    49,06
Sosyal Bilgiler
        16
    8,20
    51,25
Yabancı Dil
        13
    5,83
    44,85

Tablo 2: MEB tarafından yayınlanan Türkiye genelindeki 6.sınıf 2010 SBS başarı tablosu.
         Her iki tabloda öne çıkarılan öğrencilerin başarılarıdır. Görüldüğü gibi tablolardaki veriler başarı konusunda hiç de iç açıcı değildir. Bu tür ortak sınavların amacı bilgi düzeyini ölçmek kadar, başarısızlığın nedenlerinin ortaya konulmasına yardımcı olacak veri toplanmasına ve değerlendirilmesine olanak sağlamak olmalıdır.
 Ortak sınavlarda esas olan, öğrenilmesi güç konularla öğrenme güçlüğü çeken öğrencilerin belirlenmesi amaçlanmalıdır. Bu belirlemeden sonra, zümre öğretmenler kurullarında sorunun nedenleri araştırılıp, çözüm için sınıfta yapılacak uygulamalar belirlenip uygulamaya geçilmelidir. Bunun için başarısız olunan sorular üzerinde şöyle bir çalışma yapılmalıdır:

         Konunun öğrenilme güçlüğünün nedenleri ne olabilir?

Önemli nedenlerden bir tanesi, öğrenilme aşamasında kullanılacak, konu ile ilgili bilgiye sahip olunmamasıdır. Bir diğer neden, sorun çözümünde kullanılacak bilgi verilmemişse, ona ulaşabilmek için gerekli olan önbilgiye sahip olunmaması olabilir. Daha önemli bir başka neden, bilginin sorun çözümünde kullanılabilmesi için o konuda yapılması gereken zihinsel etkinliğin sayı çokluğu ve zorluk düzeylerinin yüksekliği olabilir. Tüm bu olasılıkların etkisi sınıf ortamında öğrencilerle de görüşülerek araştırılmalıdır.

         Öğrencideki öğrenme güçlüğünün nedenleri ne olabilir?

         Sorun çözümünde kullanacakları bilgiye sahip olmamaları önemli bir nedendir. Bir diğer önemli neden, bilgiyi kullanabilmek için yapılması gereken zihinsel etkinlikte bulunamamaları, yani düşünmeyi öğrenememiş olmalarıdır. Bu özellikteki öğrencilerin gecikmeli de olsa arzulanan öğrenme düzeyine ulaşmaları mümkündür, yeter ki onlara yeterli ilgi gösterilsin.
 Başarısızlığa neden olan sorunlar belirlendikten sonra zümre öğretmenleri kuruluna getirilerek, önceden yapılan hataları önleyecek, başarıyı sağlayacak geri besleme uygulamalarına derslerin işlenişinde özen gösterilmelidir. Öğretim yılı içinde yapılacak diğer ortak sınavlardaki benzer çalışmalarla hataları önleyerek öğretim düzeyini yükseltmek mümkün olacaktır.
         SBS sınavları bu açıdan ele alınmayıp, öğretimin okul dışına taşmasına, öğrencinin göreceli başarısının ailesinin maddi olanaklarıyla ilişkilendirilmesine neden olduğu için başarılı olamamıştır. Ancak okul çapında ya da İlçedeki tüm okulları kapsayacak şekilde bu tür ortak sınavların uygulanmasında, yukarıda açıklamaya çalıştığım nedenlerden dolayı yarar bulunmaktadır.        
        

Hiç yorum yok: